قصيدة مصطفي النجار: أصحى فوق لنفسك



أصحى فوق لنفسك

أنت مين وأنا مين

أنا اللى بنيت السد العالى

أنا اللى عملت الكبارى والحوارى

أنا اللى عرفت البهايم أبقى مين

أنت حيوان لا حول ليك ولا قوة

أعرف أنت مين يا ابن المحرومين

هتعيش فقير وتموت محروم يا ابن المحرومين

إياك تفكر تنحرف بعيون ..

هتفضل مع المحرومين

وهدوق الويل والعذاب

***

أصحى فوق لنفسك

شوف أنا مين وأنت تبقى مين

خليك يا ولدى جنب الحيط

لحس أفعصك زى الطحين

ولا يعرف لك حد سبيل

هسيبك لحالك وتروح

ولملم نفسك وأوعى تنحنح

عيالك في البيت مستنين

لا مظاهرة هتنفع ولا مولد هيولد

روح بسرعة وأنسى المناضلين

جيفارا راح فين ؟!..

والجيش العربى فين؟!..

كلوا مضى وأصبح ماضى

أوعى تجامل أوعى تتطاطى

***

أصحى فوق لنفسك

شوف بتكلم مين وأنت مين؟

أنت الإنسان اللى ربنا خلقه ليخدمنى

أنت اللى مفروض يطيع أوامرى

أنت يا إنسان العشوائيات تبوس رجلى

ومتنساش تحب على يدى

أنا اللى أكلتك .. وأنا اللى علمتك

أنا اللى كسيتك .. أن اللى ربيتك

أنا اللى جبتك من شارعك .. وفي شارعى سكنتك

أعرف تكلم أسيادك .. لتدوق الويل وعذابك

حاسب نفسك قبل كلامك

أحذر تغرر في احلامك

أنت ضعيف مهزوم .. بتصاحب كلاب اليوم

ماشى في الدنيا مسكين ذليل

أنت الكلاب سواء السبيل

أمشى جنب الحيط ..

ليجرى منك ضله

وتبكى على هجره

ويجرحك بعدك عنه

قصيدة مصطفي النجار: أصحى فوق لنفسك قصيدة مصطفي النجار: أصحى فوق لنفسك Reviewed by fun4liveever on March 04, 2011 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.